• تهران، خیابان جمالزاده شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، روبه روی اداره پست، پلاک 458، واحد 7
  • info@speedco.ir
  • 021-66575901

توسعه اپ موبایل موفق برای کسب وکار

  • خانه / توسعه اپ موبایل موفق برای کسب وکار

توسعه اپ موبایل موفق برای کسب وکار

توسعه اپ موبایل – از سال ۲۰۱۰ تاکنون شرکت های زیادی برای فعالیت در حوزه تکنولوژی موبایل قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق برنامه ریزی کرده اند و با ایجاد فرصت های تجاری جدید موفق هم عمل کرده اند. در این فضای رقابتی هر چه قدر هم که زمان و سرمایه صرف کنید در مقابل کسب درآمدی که قرار است داشته باشید کم است.

اپ موبایل
ساخت اپ موبایل

 

در حال حاضر حدود ۲ میلیون اپلیکیشن در اپ استور و ۲٫۵ میلیون برنامه اندرویدی در پلی استور وجود دارد. همین آمار رو به رشد نشان می دهد که در آینده ای نزدیک شغل های کوچک و بزرگ به سمت تولید و رویکرد بازاریابی اپلیکیشن حرکت می کنند.

با وجود هزینه های سرسام آوری که صرف تبلیغات و بازاریابی اپلیکیشن می شود تنها استارتاپ ها و کمپانی هایی موفقیت را تصاحب می کنند که اپلیکیشن آن ها خصوصیات منحصر به فرد تری داشته باشد و به زبان دیگر توان جذب مخاطب توسط اپلیکیشن وجود داشته باشد.

حتی اگر به درآمدزایی از طریق اپلیکیشن ایمان ندارید و هنوز هم برای استفاده از این برنامه های جادویی مردد هستید اگر بدانید حتی افزایش رضایتمندی کارمندان از کار کردن با اپلیکیشن ممکن می شود و می توانید از آن به عنوان ابزاری تعادلی در زندگی استفاده کنید بدون شک بینش خود را تغییر داده و قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق گام برخواهید داشت.

تنها ۸ قدم تا موفقیت شما باقی مانده است

 

۱- به بیراهه نروید

هر توسعه دهنده ای باید بتواند جایگاه خود را پیدا کند. زمانی که به بازاریابی می پردازید به LTV یا ارزش طول عمر مشتری نیز توجه داشته باشید.

بسیاری از استارتاپ ها توانسته اند جایگاه حقیقیشان را به این وسیله تثبیت کنند. به عنوان مثال اگر شما تولید کننده ی لوازم خانگی هستید باید در همین زمینه اپلیکیشن تولید کنید و قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق پیش بروید.

 

۲- نسبت به رقبا هوشیار باشید

قبل از این که خود را درگیر باید و نباید و کلیشه های بازاریابی اپلیکیشن موبایل کنید بهتر است نگاهی به اطراف خود بیاندازید. انتخاب موضوع برای کار کردن در آن حوزه و طراحی اپلیکیشن اهمیت زیادی دارد.

در عین حال که نباید خیلی به موضوعات متداول رو بیاورید لازم است موضوعات پیچیده را هم کنار بگذارید. موضوعی را باید انتخاب کنید که بین رقبا متداول تر باشد.

 

۳- رقبای خود را رصد کنید.

شک نکنید که رقبا به خصوص کمپانی های موفق مسیری که قرار است شما طی کنید را مدت ها قبل آنالیز کرده اند. پس بهتر است از تجربیات آن ها کمک گرفته و وقت خود را بیهوده تلف نکنیم.

دنبال موضوعی بروید که تقاضا داشته باشد. موضوع مشکل و دور از ذهن کاربر که احتمال جستجوی آن کم است را انتخاب نکنید. مسلما حیطه ی کاری رقبا راهنمای خوبی برای انتخاب موضوع می باشد.

پیگیر مخاطب واقعی (بازدید طبیعی) باشید

با وجود روش های مختلفی که برای بازدید فیک یا تقلبی وجود دارد هر کسی می تواند ادعا کند که برنامه موفقی دارد. اما آمار واقعی را باید از مارکت های معتبر طلب کرد.

مخاطب واقعی کسی است که با پای خودش به سمت شما می آید؛ نه این که خریداری شده باشد! بازخورد های طبیعی هم که قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق به کار شما جهت می دهند حاصل همین مخاطبان واقعی می باشد.

 

۴- از بازخورد ها غافل نشوید

کاربران زیرک هستند و هوش و حواسشان روی برنامه ای که قرار است دانلود کنند متمرکز می باشد. بی گدار به آب نزنید! شما قرار است در اقیانوس بی انتهای اپلیکیشن ها شنا کنید و بازخورد مخاطبان است که شما را تا انتهای مسیر راهنمایی می کند.

حتی جملاتی که کاربران در مارکت های اپلیکیشن برای هر برنامه به عنوان دیدگاه ثبت می کنند می توانند ذهنیت بقیه را تغییر دهند.

 

۵- کلمات کلیدی خاص را گلچین کنید

قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن پیش رفته ایم. حال به کلمات کلیدی می رسیم. کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای حیاتی برای دیده شدن اپلیکیشن ها می باشد.

این کلمات خود را در مارکت های اپلیکیشن نشان می دهند و به منزله ی موتور زاینده ی مخاطب و بازدید هستند. افزایش دفعات دانلود اپلیکیشن با انتخاب کلمات کلیدی خاص و هوشمندانه مطابق با سه اصل زیر امکان پذیر است:-

استفاده از کلمات کلیدی پرکاربردتر در مارکت ها
بررسی کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده در گوگل و سایر موتور های جستجو
توجه به منو و زیر منوی های مارکت اپلیکیشن
به رنک و رتبه ی اپلیکیشن خود دائم توجه داشته باشید. زمانی که در گام قبلی کلمات کلیدی صحیح را برای اپلیکیشن خود معین کردید پیگیر تاثیر آن شوید.

ببینید آیا KPI یا شاخص کلیدی عملکرد شما با استفاده از این کلمات کلیدی تا چه حد مورد رضایت کاربران قرار گرفته است.

 

۶- آیکون منحصر به فرد و زیبا برای اپلیکیشن طراحی کنید

یکی از نکات ضروری پیش از انتشار اپلیکیشن ها توجه به آیکون برنامه است که مارکت قطعا از شما می خواهد با آیکونی که معرف برند شما می باشد خود را به مخاطبان بشناسانید.

الگوی لوگو یا آیکون محصول باید مقیاس پذیر باشد؛ به این معنا که در تمام صفحات و دستگاه ها به خوبی نشان داده شود.

شرکت طراحی پرتو می توانید در زمینه طراحی آیکون و لوگوی اختصاصی برای اپلیکیشن موبایل به شما کمک کند.

 

ویژگی های بهترین لوگو برای اپلیکیشن :

یک لوگو نباید به اندازه ای کوچک باشد که در دستگاه های دیگر و خارج از صفحه ی اپلیکیشنتان به خوبی مشاهده نشود. گاهی برخی اسم برند یا اپلیکیشن را جستجو می کنند و به دنبال آیکون آن می گردند.

ارتقای لوگو نیز باید با تغییر سایز اسکرین بیش از حد کوچک و یا بزرگ نشود. بهترین راه برای انتخاب بهترین لوگو استفاده از تست A/B یا همان آزمون و خطای سایز لوگو می باشد.

تست لوگو ی اپلیکیشن :

در برخی از مارکت ها مثل پلی استور کار توسعه دهنده راحت تر شده است. گوگل پلی امکان تست لوگو را در صفحه فراهم کرده تا طراح به بهترین نتیجه برسد و نهایتا آن لوگویی که در صفحه ی اپلیکیشن بهتر دیده می شود را انتخاب نماید.

این حالت در اپ استور وجود ندارد و باید تست های فیکس بودن لوگو با فضای آن را خارج از اپ استور انجام دهید.

 

۷- از محیط اپلیکیشن اسکرین شات قرار دهید

وقتی که از عبارت “محیط کاربر پسند” برای توصیف برنامه استفاده می کنید باید به کاربر نشان دهید منظور شما دقیقا چه چیزی است.

برای اسکرین شات در پلی استور و اپ استور فضای خاصی در نظر گرفته شده و پیشنهاد می شود از تمام این فضا استفاده کنید. در گوگل پلی حداکثر ۸ عکس و در اپ استور ۵ عکس یا اسکرین از فضای برنامه می توانید آپلود نمایید.

 

از چه بخش هایی اسکرین تهیه کنیم؟

حال که قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق پیش آمده اید نباید از گام آخر غافل نشوید. اگر به صفحه ی برترین توسعه دهندگان اپلیکیشن در جهان توجه کنید می بینید که از بخش های کلیدی و جذاب تر برنامه خود اسکرین تهیه کرده اند.

باید ببینید شعار اصلی شما در این برنامه چیست، اگر پرداخت ساده ی قبوض با اپلیکیشنتان ممکن می شود باید از صفحه ی پرداخت اپلیکیشن عکس بگیرید.

 

۸- اهمیت استفاده از اسکرین شات

از آن جایی که اسکرین شات قبل از محتوا و توضیحات اپلیکیشن نشان داده می شود بنابراین بر پیام های دیگر اولویت دارد و می تواند اولین تاثیر را ایجاد کند.

از طرفی اگر فضای اسکرین شات در پلی استور، اپ استور و یا هر مارکت دیگر خالی باشد صفحه ی شما چندان جذابیتی نخواهد داشت؛ چرا که محتوای بصری یا عکس و ویدیو طرفدار بیشتری نسبت به محتوای نوشتاری یا متن دارد.

 

سخن آخر:

با این ۸ گام قدم به قدم تا توسعه اپلیکیشن موفق پیش بروید و فراموش نکنید که در موفقیت اپلیکیشن شما عوامل مختلفی دست دارند و هیچ چیز قطعی نیست.

منبع : پرتو